Umělecké předměty na základních a středních školách
„Hudebka“ a „výtvarka“ patří mezi tradiční předměty na českých základních a středních školách. Ačkoli jsou tyto vyučovací hodiny považovány mnoha rodiči, dětmi i samotnými pedagogy maximálně za oddychové, ve skutečnosti mohou být důležité pro proces tvorby, kreativity, vnímání a reflexe světa, a ti i přes skutečnost, že je jim většinou věnována pouze jedna hodina týdně. K čemu mohou u dětí konkrétně přispět jednotlivé předměty?
- Hudební výchova – rozvíjí vztah k hudbě, schopnost ji porozumět, stejně jako aktivní vnímání i estetické vnímání jako takové. Hudba je specifická tím, že se jedná o velmi abstraktní umění, které umožňuje specifické vyjádření i reflexi světa.
- Výtvarná výchova – výuka tohoto předmětu nemusí být zaměřena pouze na malování, ale také na další tvůrčí činnosti. Rozvíjí přitom kreativitu, fantazii a tvořivost. Děti se učí základní zákonitosti při používání různých výtvarných technik.
Doplňme, že je částečně možné za umělecký předmět považovat i literaturu, zvláště, jsou-li děti vedeny k vlastní literární tvorbě. Některé základní a střední školy navíc svým žákům nabízejí po vyučování i divadelní či taneční kroužky, které mohou mj. učit překonat sebe sama či různým výrazovým prostředkům. Lze namítat, že všechny děti nemají nadání pro uměleckou tvorbu, nicméně je možné konstatovat, že každé z nich může mít přirozený talent, který je třeba objevit a rozvíjet.
Základní umělecké školy
Pokud to děti s uměleckými aktivitami myslí skutečně vážně, mohou začít navštěvovat nějakou ze základních uměleckých škol, kterým se dříve říkalo lidové školy umění neboli lidušky. Tyto instituce jsou pro Českou republiku poměrně specifické, protože taková struktura a dostupnost uměleckého vzdělávání není ve světě úplně běžná. Ačkoli se tedy např. školy v USA hodně zaměřují na mimoškolní aktivity, jejichž součástí bývají i umělecké činnosti, tzv. „ZUŠky“ jsou skutečně unikátní.
Základní umělecké školy nejsou určeny pouze pro děti. I když páteř výuky tvoří přípravné studium pro žáky od pěti let a základní studium I. stupně (7 let) a II. stupně (4 roky), existuje rovněž čtyřleté studium pro dospělé. Základem na většině ZUŠ jsou hudební obory (pro různé hudební nástroje), součástí mohou nicméně být i výtvarné aktivity a v některých případech i tanec. V rámci těchto škol také obvykle působí různé hudební či divadelní soubory, tudíž se jedná o dosti rozmanité činnosti.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) vyhlašuje soutěže a přehlídky ZUŠ, na kterých bývá poměřována umělecká úroveň jednotlivých institucí. Konají se přitom jednou za tři roky, a to pro každý obor a hudební nástroj. Základní umělecké školy v každém případě umožňují vzdělávat nadané jedince a připravit je na uměleckou činnost či na studium na středních a vysokých školách uměleckého nebo pedagogického zaměření, případně na studium na konzervatořích.
Tip na závěr: pokud o „ZUŠce“ uvažujete, podívejte se na Seznam základních uměleckých škol v ČR. Rodiče bychom chtěli na druhou stranu upozornit na skutečnost, že by pro děti nemělo být navštěvování takové instituce utrpením. Nutit je tedy např. hrát na hudební nástroj proti jejich vůli rozhodně nedoporučujeme, protože by to mohlo být v mnoha ohledech kontraproduktivní.