Krátký pohled do historie virtuální reality
O virtuální realitě (VR) se uvažovalo už od 50. let 20. století. V následujících desetiletích začala vznikat zařízení, která by šlo označit právě tímto pojmem. Za první přístroj hodný tohoto jména je považováno zařízení, které v roce 1968 vyvinul jistý Ivan Sutherland. Velký rozmach ovšem virtuální realita zažila až před několika lety, a to společně s headsety jako PlayStation VR nebo Oculus Rift. Následně sice zájem o tyto systémy poněkud opadl, nicméně právě nyní se např. blíží vydání headsetu PlayStation VR 2, který je využitelný na konzoli PlayStation 5.
Využití virtuální reality
Předpoklady pro využití virtuální reality jsou opravdu široké. Samozřejmě se nabízí uplatnění ve videohrách, nicméně to je pouze jedna, tedy nikoli jediná možnost. Ve virtuální realitě mohou své dovednosti pilovat sportovci (nácvik pohybu a techniky), využít ji lze v armádě (realistické simulátory létání), lékařství (prostorové modely orgánů či těla) nebo v konstrukci (VR umožňuje si názorně prohlédnout interiéry automobilů či staveb). V poslední době se navíc začíná mluvit i o dalším zajímavém uplatnění, totiž ve výuce na školách…
Virtuální realita na školách
Odedávna patřily k výuce i různé vizuální pomůcky, které pomáhaly doplnit výklad učitelů či profesorů o názorné ukázky, což usnadňovalo zapamatování probírané látky. Virtuální realita je tedy v tomto ohledu opravdu vynikající možností, jak zefektivnit výuku. Jaké jsou její konkrétní možnosti?
- Geografie – virtuální realita umožňuje skrze různé aplikace prohlížení 360° videí z celého světa. Dává tedy možnost seznámit se s probíranými oblastmi v zeměpise. TV kanál Discovery Channel nabízí kupříkladu 360° videa z mnoha svých pořadů na webu.
- Dějepis – VR může žáky či studenty přenést do jiné historické epochy. V „reálném“ prostředí si tak mohou prohlédnout různé předměty či stavby, ale také prožít některé události. Existuje např. česká aplikace Colosseum VR, jež umožňuje navštívit starověký Řím.
- Anatomie – už žáci na základní škole se samozřejmě učí o lidském těle. K tomu je možné ve virtuální realitě využít takové aplikace jako Human Anatomy VR, která pochází ze Slovenska. K dispozici jich je ovšem daleko více.
- Cizí jazyky – virtuální realita může dokonce sloužit i k učení se řečem. Žáci či studenti se sice mohou sebelépe naučit gramatiku a slovíčka, stejně podstatná je ovšem i schopnost uplatnění cizího jazyka v praxi. Právě k tomu mohou sloužit některé aplikace.
N High School v Japonsku
Pokud se mluví o virtuální realitě v souvislosti s budoucností školství, zmiňována bývá japonská střední škola N High School, kde téměř všechny aspekty výuky probíhají v online světě. VR hraje v tomto systému důležitou roli. Nejenže se žáci s její pomocí učí, ale dokonce se díky headsetům společně účastní slavnostního zahajovacího ceremoniálu školy, ačkoli mohou být stovky kilometrů daleko. Díky tomu si „osahají“ technologii virtuální reality, kterou budou následně používat ve výuce.
Žákům N High School jsou jednotlivé lekce streamovány skrze speciální aplikaci pro chytré telefony. Ti je sledují, kdy chtějí a následně jsou povinni absolvovat testy. Uplatnění při tom často nachází právě virtuální realita. Buď jak buď, žáci jsou povinni navštěvovat pouze pět vyučovacích dnů v roce, aby vyhověli požadavkům ministerstva školství. Ti, kteří dokončí tříletý program a získají požadovaný počet kreditů, dostanou středoškolský diplom. Představuje právě N High School budoucnost školství?