Studium dívek na vysokých školách
V českých zemích je vzdělávání nedílně spojeno s panovnicí Marií Terezií, která v roce 1774 vydala školní řád, jenž vyzýval rodiče, aby posílali děti do škol. Povinná školní docházka pak byla na základě říšského školského zákona uvedena do praxe v roce 1869. Ačkoli první dívčí školy vznikaly už v roce 1780, povolení ke studiu na rakouských vysokých školách získaly ženy až v roce 1897. Dnes už jsou ženské studentky zcela běžné, jednotlivé obory se však stále liší v zastoupení obou pohlaví.
Kde studují převážně dívky a kde naopak chlapci
Z dostupných statistik vyplývá, že mezi vysokoškoláky studují častěji dívky pregraduální obory, v doktorských oborech naopak převažují chlapci. Jejich absolvování je přitom podmínkou pro vědeckou kariéru, takže mezi vědci je stále více mužů než žen. Dále platí, že některé studijní obory studují především ženy. Jedná se např. o učitelství, sociální práce a humanitní vědy. Muži naopak převažují v oborech, jako jsou přírodní vědy, technické nauky a informační a komunikační technologie. Muži mírně převažují i v ekonomických oborech, zatímco o něco více žen studuje práva.
Aktuálně platí, že 60 % všech absolventů VŠ jsou ženy, na druhou stranu jejich platy na totožných pozicích jsou stále o pětinu nižší než u mužů. V jednotlivých oborech nicméně dochází v posledních letech k určitým posunům. Kupříkladu víme, že od roku 2007 se v technických oborech zvýšil počet studentek o 8 %. Na druhou stranu musíme dodat, že to není ani tak důsledkem většího zájmu žen o tyto obory, ale spíše poklesem počtu mužů, kteří se je rozhodují studovat.
V každém případě je nutné doplnit, že v rámci technických a přírodovědných oborů existuje výraznější zastoupení studentek jen v oblasti biologie. Na druhou stranu od roku 2007 i v přírodních vědách roste počet dívek, které se rozhodly studovat vysokou školu tohoto zaměření. I když se jedná narůst pouze o jedno procento, dokládá to aktuální vývojový trend. Ženy se totiž zjevně stále často rozhodují studovat obory, které byly v dřívějších dobách především mužskou doménou.
Pracovní uplatnění po vysoké školy
Z výše zmíněných skutečností vyplývá, že muži stále více opanují technické a přírodovědné vysokoškolské obory, zatímco ženy studují více humanitní vědy. Mohlo by se proto zdát, že problém se zaměstnaností po absolvování VŠ budou mít především ženy. Jenže rozhodně neplatí omílané tvrzení, že potíže se zaměstnáním po škole mají především absolventi a absolventky humanitního vzdělávání. Dlouhodobě mají ostatně nejmenší problém se zaměstnaností studenti a studentky práv, lékařských fakult a pedagogických oborů.