Co je ScioŠkola?
Hlavním heslem tzv. ScioŠkoly je: „Změna je trvalý stav“. Už z toho vyplývá, že se jedná o alternativní formu vzdělávání, a to především v rámci systému základních škol. Za celým konceptem přitom stojí společnost Scio. Její pojetí vzdělávání je inspirováno systémem, který se nazývá unschooling. Ten se snaží nerozlišovat mezi každodenním životem a učením. Děti se tak mohou učit ve svobodnějším prostředí.
Aktuálně jsou v každém případě společností Scio provozovány v mnoha městech ČR základní školy, ale také několik středních škol. Kromě toho mohou děti navštěvovat také tzv. expediční školy (základní a střední), které jsou přístupné online prakticky odkudkoli. V jejich rámci se žáci učí tři týdny v měsíci z domova a čtvrtý týden vyrazí společně na tzv. expedici, kde se mj. poznávají.
Krátký pohled do historie ScioŠkol
Za celým konceptem stojí jistý Ondřej Štefl, který už v roce 1995 přišel se systémem standardizovaných zkoušek na univerzity. Společnost později vyvinula i ověřovací a srovnávací testy a dotazníková šetření pro různé školní instituce. První (základní) ScioŠkola pak byla založena v roce 2015, a to na Praze 11. V průběhu následujících let byly otevírány další takové instituce.
V současné době již funguje se souhlasem Ministerstva školství České republiky i mnoho dalších ScioŠkol, které se nenacházejí pouze v Praze. Aktuálně tedy rodiče mohou své potomky poslat na 18 základních škol (kromě sedmi v Praze i na dvě v Brně a dále na školy v Českých Budějovicích, Dobříši, Frýdku-Místku, Hradci Králové, Jihlavě, Kolíně, Olomouci, Plzni a Zlíně). Existují ale i tři školy střední (dvě v Praze a jedna v Brně) a také dvě školy expediční (základní a střední).
Čím se Scioškoly liší od běžného systému vzdělávání
Prozatím jsme ještě v podstatě nezmínili, jak se výuka na ScioŠkolách liší od běžného systému vzdělávání. Už teď je nutné podotknout, že některé odlišnosti jsou poměrně výrazné. Na co se tedy dané instituce soustředí v průběhu samotné výuky i v rámci dalších aktivit?
- Cílem škol je naučit děti učit se, důraze tedy není kladen na předávání znalostí.
- Výuka spočívá především na samotných žácích. Průvodci (tedy nikoli učitelé) jsou tak v celém systému vzdělávání hrají spíše pasivní.
- Žáci pracují na projektech, u nichž si sami volí témata. Nejde tedy o běžný výklad učiva.
- Děti netráví čas pouze ve školních „škamnách“, ale mnoho času se pohybují rovněž mimo školu, tzn. v přírodě, na exkurzích či výstavách.
- Typické jsou rovněž víceročníkové třídy. Většinou se jedná o „tři ročníky v jednom“ (někde ale existují také „dvojročí“). Mladší děti se tak mohou učit od starších a starší mohou předávat své zkušenosti přirozeně mladším.
- Probíhá snaha brát ohledy na každého jednotlivce, tedy na jeho tempo a potřeby.
- Děti se učí rovněž zodpovědnosti, a to nejen za sebe, ale také za okolní svět.
- Ve Scioškolách jsou děti v menších skupinách, nefungují tedy jako běžné třídy, kde je jeden učitel na několik desítek žáků.
- Matematika se vyučuje podle tzv. Hejného metody, což je netradiční způsob výuky a děti v jejím rámci objevují tento předmět samy. Mělo by to být pochopitelně i s radostí.
- Dále platí, že se angličtina vyučuje už od 1. třídy. Tímto jazykem se navíc nemluví pouze v příslušených hodinách, ale také při tělocviku či v kroužku vaření.
- Na ScioŠkolách nejsou běžné domácí úkoly. Navíc se neznámkuje a netestuje. To znamená, že výuka nebývá ani stresující.
- V rámci těchto institucí funguje také školní parlament, kde má jeden hlas při hlasování nejen každý průvodce, ale také žák.
- Neprobíhají ani klasické třídní schůzky. Na podobných setkáních se potkávají nejen průvodci a rodiče, ale přítomny jsou rovněž samotné děti.
- Podstatné je, aby děti měly radost z učení a škola pro ně nebyla primárně utrpením.
ScioŠkoly mohou být pro děti zkrátka a dobře velmi zajímavým způsobem vzdělávání. Malým chlapcům i děvčatům je radost z poznávání světa vlastní. V dřívějších dobách však školy tuto vlastnost často spíše ubíjely. V posledních letech však dochází v této oblasti k posunu, což se naštěstí týká i tradičního českého vzdělávacího systému. Zároveň ale vzniká i mnoho alternativních škol.