Kariérní systém pro učitele
Kariérní systém či řád by měl zvyšovat kvalitním vyučujícím plat nezávisle na věku. Vláda přitom schválila návrh MŠMT týkající se novely zákona o pedagogických pracovnících, který nově upravoval kariérní systém učitelů, už na konci roku 2016. K jeho přijetí se zavázala v kolační smlouvě. Jenže následně proti němu vznikla petice, která obsahovala několik desítek tisíc podpisů pedagogů, přičemž učitele vyslyšeli i senátoři, takže se novela vrátila do Sněmovny. Kariérní systém přitom v České republice dodnes chybí. Otázkou zůstává, jaká jsou jeho pozitiva a negativa a jestli skutečně dokáže věci zlepšit nezávisle na dalších aspektech.
Pozitiva kariérního řádu
S kariérním řádem jsou určitě spojena některá zajímavá pozitiva, Co tedy dle zastánců daného kroku může přinést taková změna učitelům a celému českému školství?
- Kariérní řád umožní vyučujícím kariérní rozvoj.
- Zlepší se finanční a pracovní podmínky učitelů. Ředitelé by se nemuseli spoléhat jen na platové stupně, ale mohli by ohodnotit ty, kteří jsou vzorem pro své kolegy.
- Daný systém pomůže udržet mladé učitele v českém systému vzdělávání, neboť zvýší jejich motivaci k setrvání u této profese.
- Navíc by mohl přitáhnout pozornost ambicióznějších jedinců.
- Dle některých výzkumů je transparentnost a předvídatelnost kariérního postupu pro učitele důležitější faktor než plat, neboť se jedná o silně motivující aspekty.
- Mohly by se zvětšit rozdíly ve finančním ohodnocení mezi dobrými a špatnými učiteli, které jsou u nás dosti malé, a to v porovnání se zahraničím.
- Kariérní řád může kladně působit na práci učitelů a na celkovou kvalitu školství.
- To vše bude mít v konečném důsledku pozitivní vliv na výsledky žáků.
Rizika kariérního řádu
Mnozí lidé připouštějí, že kariérní řád by mohl vyřešit mnoho potíží v českém školství. Na druhou stranu s ním mohou být spojena i jistá negativa, kterých by se bylo třeba vyvarovat.
- Kariérní řad se může stát jen administrativní záležitostí, která by mohla více zatěžovat jak vedení škol, tak samotné vyučující. Školy by určitě neměly být zavaleny novou administrativou.
- Kritéria v jednotlivých stupních musí být popsána jasně a srozumitelně.
- Daný systém by musel stát na objektivně měřitelných dovednostech. Výše zmíněný návrh pro postup učitele do vyššího stupně požadoval, aby doložil, že plní 49 kritérií. Musel by tak např. doložit, že zvládá komunikaci se žáky a jejich rodiči, s kolegy i dalšími partnery. Ale jak?
- Učitelé by ve výsledku mohli vykazovat něco, co ve skutečnosti nedělají.
- Pedagogové by se na tvorbě kariérního řádu měli podílet, minimálně by o něm měli debatovat, což v online světě nemusí být zase takový problém. Nemělo by se jim nic „násilně“ vnucovat.
Obnova diskuze a nový kariérní řád
V roce 2022 došlo k obnově diskuze ohledně toho, zda má být kariérní řád zaveden. Nastupující vládně to navrhovali učitelé sdružení v Učitelské platformě. V té době však neexistoval konkrétní návrh. Ministerstvo školství nicméně na konci roku 2023 uvedlo, že opět chystá kariérní řád pro učitele. V debatě o něm přitom zaznělo, že jako vhodný model by mohl sloužit čtyřstupňový systém, který byl navržen původně. V něm má učitel na nejnižším stupni pro výkon povolání především osobnostní předpoklady a teoretické znalosti, zatímco v nejvyšším stupni je považován za odborníka ve své specializaci.
Potřebuje vůbec české školství kariérní řád?
Dle zastánců kariérního řadu by díky němu bylo možné odměňovat pedagogy podle měřitelných výsledků jejich práce i rozvoje dovedností, a nejen na základně doby, kterou strávily přípravou na výuku i samotnou výukou. Existují ovšem také kritici, kteří tvrdí, že řešením problému je obecně více peněž ve školství. Pravidla by si přitom dle nich měl nastavit sám ředitel, který by dostal finance a na základě znalosti vyučujících i poměrů ve škole by je mohl rozdělovat. Jednalo by se tedy o osobní ohodnocení.
Někteří lidé navíc volají po tom, aby kromě vyššího ohodnocení byla jednotlivým učitelům dána větší důvěra a svoboda, protože na těchto aspektech stojí (kvalitní) finské školství, jež patří k nejlepším na světě. Mzdový růst učitelů je ale samozřejmě podstatný, protože jinak budou kvalitní lidé ze školství odcházet a mladé nebude tento obor lákat. Po kariérním řádu se přitom volá už spoustu let, ale všechny pokusy o jeho realizaci zatím nebyly úspěšné. Samozřejmě by se musel dobře promyslet a následně realizovat. Uvidíme tedy, co přinese nejbližší budoucnost…