Odměny, tresty a B. F. Skinner
Teorie známého psychologaB. F. Skinneraříká, že odměnou za pozitivní se takové chování posiluje a trestem za negativní chování se takové chování oslabuje. Ačkoli se dnes přístup psychologie behaviorismu, jehož byl Skinner hlavním představitelem, považuje za dosti redukcionistický, rodičům, ale také učitelům by neměla ujít myšlenka, že odměna (tzv. pozitivní podmiňování) bývá efektivnější než trest (negativní podmiňování). Danou tezi totiž tento americký psycholog rovněž zastával. Ostatně s tímto stanoviskem souhlasilo mnoho dalších odborníků zabývajících se lidskou duší.
Odměny jako motivace k učení
Odměny mohou být různé. Jedná se o působení, které vyjadřuje pozitivní ohodnocení daného přístupu. Dítěti tedy přináší radost, byť se vždy rodiče nemusí „trefit“ do vhodné prostředku. Ten ovšem nemusí mít nutně materiální charakter (peněžní či věcný dárek), neboť mnohdy stačí verbální pochvala, úsměv a celkově kladný emoční stav mezi rodiči a dítětem. Vhodnou odměnou ovšem může být i aktivita jako např. návštěva kina či sportovního utkání, výlet apod.
Tresty jako motivace k učení
Pokud přinese dítě domů špatnou známku, někteří rodiče mají tendence je potrestat. Takové tresty mohou opět nabývat různých (a někdy i hrůzných) forem. Negativní hodnocení přístupu k učení se často projevuje negativními emocemi (dospělí se zlobí, křičí a může i vyhrožovat), jindy zákazem oblíbených aktivit a ještě jindy fyzickými tresty, které mohou být rozmanitého charakteru. Dlouhodobě se přitom od trestání ustupuje, což má psychologický základ.
Odměny, nebo tresty?
Teorie je teorie a praxe je praxe. Ačkoli chtějí být mnozí dospělí těmi správnými rodiči, nikdo není dokonalý. Zkrátka a dobře se někdy negativním emocím při výchově nevyhneme. Nejprve se ovšem zaměřme na odměny. Jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
- Jak už jsme uvedli výše, odměny za školní úspěchy bývají z hlediska motivace dětí efektivnější než tresty za špatné známky a celkový přístup ve škole. Atmosféra v rodině navíc bývá výrazně lepší, chlapci a děvčata jsou obecně spokojenější a lépe se cítí i rodiče.
- Působení odměn je obecně méně problematické. Na druhou stranu mohou být i ony spojeny s určitými negativy. Příliš časté pozitivní reakce mohou pozbýt na účinnosti, neboť zevšední, a děti se navíc mohou naučit „správnému“ chování jen kvůli odměnám.
Co se týče trestů, i u nich lze nalézt určitá pozitiva i negativa. Na druhou stranu záporné aspekty výrazně převyšují ty kladné, a to ve většině případů. Jak se tresty mohou projevit konkrétně?
- Tento přístup rodičů může být samozřejmě při přístupu k učivu také prospěšný, neboť děti se budou chtít s největší pravděpodobností trestání vyhnout, takže se mohou začít více učit. Občasný mírný trest tak nemusí být nutně na škodu.
- Na druhou stranu (především fyzické) tresty nebudou v rodině vytvářet pozitivní atmosféru, děti mohou učit násilí a mívají dosti zásadní psychické dopady včetně traumat. V dospělosti mohou mít takoví jedinci potíže ve vztazích, může se u nich snižovat citlivost a často se slepě podřizují agresivní autoritě.