Hodnocení školáků v průběhu věků
Na našem území dostávají děti ve školách vysvědčení od roku 1774, kdy byl zaveden Všeobecný školní řád. Tehdy ovšem ještě daná listina obsahovala pouze posudek docházky, prospěchu a chování. Až v pozdějších letech začali být školáci známkováni, což už ovšem nemusí platit dlouho. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) chce totiž zrušit známkování v prvních třech ročnících základní školy, a to od školního roku 2025/26, tedy pokud vše půjde tak, jak má.
Zpětná vazba a kriteriální hodnocení na místo známek
Jak už jsme zmínili výše, klasifikace by se měla zrušit v prvních třech ročnících základních škol, což je součástí tzv. Dlouhodobého záměru Ministerstva školství. Známky by přitom měly být nahrazeny průběžnou zpětnou vazbou jak pro školáky, tak pro rodiče, podle které se následně mohou zaměřit na pozitiva i nedostatky. Na vysvědčení by přitom dostali kriteriální hodnocení, což znamená, že by se hodnocení žáků a žákyň provádělo na základě znalostí, dovedností či pokroků v konkrétním předmětu.
Pokud by se takový model osvědčil, chtělo by Ministerstvo školství v následujících letech zavést podobné změny i v dalších ročnících. Ačkoli by se mohlo zdát, že se (minimálně na území České republiky) jedná o úplnou novinku, úplně tomu tak není. V současné době už zhruba sedm procent škol známky nepoužívá, tedy až na výjimky v posledních ročnících (zde je to povinné). Rozhodně se tedy nebude jednat o krok do neznáma. Absence známkování už je také běžná na některých školách v zahraničí.
Co může zrušení známkování dát a vzít?
Samozřejmě se nabízí otázka, jaký bude mít plánovaný krok ministerských úředníků dopad na samotné školství. Samozřejmě že se názory různí. Jaká tedy zaznívají pro a proti?
- Podle odborníků by se mohl kladně změnit postoj dětí ke škole, které ji obecně v České republice nevnímají příliš pozitivně.
- Známkování navíc bývá na jednotlivých školách různě přísné, přičemž výrazné rozdíly mohou panovat i mezi jednotlivými učiteli.
- Na druhou stranu učitelská sdružení argumentují, že taková změna bude pro školy zátěží.
- Existují rovněž hlasy, že rodiče budou novým hodnocením zmateni.
- Jenže určité učitelé i ředitelé škol si myslí, že právě známky jsou zdrojem dilemat a potíží.
- Známkování není objektivní ani pole některých českých vědců.
- Mnozí rodiče, jejichž děti navštěvují školy, kde ke známkování nedochází, uvádějí, že jsou potomci i jejich spolužáci následně úspěšní na víceletých gymnáziích.
O tom, jaký bude tato změna praktický dopad na výuku i vědomosti a psychickou pohodu dětí, už se možná plošně začneme přesvědčovat od září 2025. Každopádně se dle všeho jedná o krok kupředu.