Začátek školní výuky a dopady na psychiku dětí
Pozdější začátek školy má pozitivní vliv na fyzické i psychické zdraví dětí. Minimálně to tvrdí vědecké studie, které se tohoto tématu týkají. Navíc se tento trend může kladně projevit i na docházce a studijních výsledcích. To má hned několik důvodů. Některé studie kupříkladu říkají, že mnoho dětí dnes spí málo, což může vést ke spánkové deprivaci, ale také k depresím a úzkostem. K tomu např. dospěli odborníci lékařského centra Rochesterské univerzity. Psychologové tak po celém světě už několik let doporučují, aby vyučování začalo později, a to nejdříve v 8:30.
Děti by samozřejmě už dnes mohly chodit spát dříve, na druhou stranu moderní styl života to příliš neumožňuje. Někteří žáci navíc cítí tlak na kvalitní spánek, což vede k tomu, že se jim nedaří tento nárok splnit. Dle psychologů navíc děti nejvíce vnímají výuku mezi 10. a 11. hodinou. S posunutím začátku vyučování by zároveň do školy chodily více a navíc by byly i méně nepozorní. Jenže s takovým posunem nejsou spojena pouze pozitiva, ale podle zástupců škol také některé negativní jevy.
Negativní dopady pozdějšího začátku výuky
Jak je patrné z předešlých řádků, posun začátku školní výuky by bylo pro zdraví dětí i jejich výkony ve škole přínosné. Komplikace jsou ovšem spojeny především s logistickými potížemi. Děti se totiž musí do školy a ze školy nějak dostat. Jednotlivé instituce tak musejí upravovat vyučování podle místní hromadné dopravy a navíc je nutné zohlednit i dojíždějící žáky. Pozdější začátek výuky by navíc mohl negativně působit na odpolední volnočasové aktivity dětí, mezi které patří sport a různé kroužky.
Situace v České republice
V České republice je začátek vyučování v osm hodin pouhým zvykem. Možná vás překvapí, že legislativa žádnou hodinu pro začátek vyučování neurčuje. Vyhláška o základním vzdělání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky 48/2005 Sb., § 1 pouze říká, že školní výuka nesmí začít před sedmou hodinou a musí skončit nejpozději v 17 hodin. Z toho vyplývá, že nezávisle na legislativě České republiky mohou jednotliví ředitelé škol posunout začátek vyučování na později.
O posunu školní výuky se ovšem u nás již nějaký čas debatuje i na systémové úrovni. Už v roce 2013 navrhoval takovou změnu tehdejší stínový ministr školství Marcel Chládek (ČSSD), který chtěl začátek vyučování posunout na devátou hodinu. Před loňskými volbami měli stejný bod ve svém programu Zelení. V nejbližší době nicméně minimálně v českých školách k žádné plošné změně i přes názory odborníků v tomto ohledu nedojde. Poněkud jiná je ovšem situace v zahraničí.
Začátek školní výuky v zahraničí
V některých zemích světa začíná škola v 8:30 a dokonce i v devět hodin. Stále častěji také dochází ke změnám. Tak například na druhém stupni základní školy a na střední škole v americkém Dobbs Ferry (New York) posunuly vyučování o půl hodiny, a to pochopitelně na později. Podle dětí i rodičů se tato změna projevila velmi pozitivně. Rána byla méně stresující, žáci byli při vyučování pozornější a u mnoha došlo i ke zlepšení studijních výsledků. V současné obě začíná v USA vyučování kolem deváté hodiny už ve stovkách škol.
V rámci evropského kontinentu začíná škola později tradičně ve Francii, Velké Británii nebo Itálii. Ke změnám nicméně začíná docházet i v dalších státech. Vloni kupříkladu zrušily začátek vyučování v osm hodin střední školy ve finských městech Helsinky, Turku a Tampere, a to po několikaletých diskuzích s rodiči i odborníky. Žáci tak mohou do školy přicházet o 15 až 30 minut později. Právě v Tampere se přitom změna pozitivně projevila i na provozu městské hromadné dopravy, jež není v ranních hodinách tak zahlcená. Logistické potíže tedy nemusí být takový problém…