Integrace moderních technologií
Moderní technologie mění svět, tudíž je jasné, že budou čím dál více zasahovat i do školní výuky, kterou mohou výrazně obohatit, a to jak formálně, tak obsahově. Navíc mohou mít značný vliv na rozvoj dovedností žáků a studentů. Už drahně let se využívají ve školách počítače a projektory. Děti navíc používají notebooky nebo tablety. Škola budoucnosti ovšem bude na technologiích zřejmě postavena mnohem více, byť to může být finančně náročné. Co je možné v tomto ohledu očekávat?
- E-learning – funkčnost učení se dálkově se osvědčila už během koronavirové pandemie. V budoucnu může dojít k tomu, že se žáci a studenti budou věnovat teorii mimo školní lavice, zatímco ve třídách se mohou společně s ostatními věnovat praktickým činnostem.
- Virtuální realita – vynikající pomocník pro větší názornost vzdělávání. Poměrně snadno totiž umožňuje dětem prožít situace, do jakých by se ve skutečnosti nemohly dostat. Jednat se např. může o potápění se pod hladinu moře, prožití různých historických událostí nebo o pobyt ve vesmíru.
- Umělá inteligence – stroje se dokážou stále více učit, plánovat a být kreativní. Využití umělé inteligence ve školách je tedy nasnadě. Konkrétně může sledovat a analyzovat data o úspěšnosti studujících, ale mít také vliv na automatizaci hodnocení studentských prací nebo na personalizaci výuky.
- Další moderní technologie ve výuce – v budoucnosti se zřejmě ve školách dočkáme rozšíření interaktivních tabulí (pokročilý nástroj pro výuku a prezentace), ale také většího využití cloudových úložišť, hologramů nebo 3D tiskáren, jež mohou u žáků a studentů rozvíjet kreativitu a vynalézavost.
Upozorňujeme: podstatný vliv na efektivní integraci moderních technologií do škol pochopitelně budou mít sami učitelé, kteří je budou muset vhodně zařadit do svých výukových metod. Navíc je pochopitelně nutné jejich dobré ovládání, což pochopitelně nemusí být pro všechny vyučující snadné.
Změna přístupu k žákům, studentům a k výuce
Školy se zřejmě nebude měnit pouze stále větším nástupem moderních technologií, ale také změnou přístupu k žákům a studentům, jakož i změnami v samotné výuce. Děti zkrátka a dobře budou stále méně pasivními příjemci dat určenými k memorování. Naopak bude pravděpodobně věnováno stále více času rozvoji osobnosti, přičemž žáci a studenti se stanou spolutvůrci svého vzdělávání.
- Rozvoj osobnosti – ačkoli tento názor neplatil ani zdaleka vždy a dnes neplatí ani zdaleka všude, škola by měla podporovat kritické myšlení a utváření vlastních názorů. Navíc by se měla spolupodílet na tom, aby byly děti vnitřně vyrovnané, na což mohou mít vliv školní psychologové, ale také další zaměstnanci školy.
- Personalizace vzdělávání – výše zmíněné moderní technologie mohou být účinně využity k lepšímu přizpůsobení výukových postupů a materiálů vlastnostem a schopnostem jednotlivých žáků a studentů. Děti potýkající se s problémy mohou mít kupříkladu více možností procvičovat to, co jim nejde.
- Větší volnost – každý žák či student bude mít v budoucnu zřejmě větší volnost ve výběru školních pomůcek a technik. Patřit sem může např. koncept obrácené výuky, během které dochází k obrácení úloh učitele a žáka. Obsah učiva je vytvořen dětmi doma a následně aplikován při hodinách. Žáci a studenti tak budou více spolutvůrci svého vzdělávání.
- Větší důraz na praxi – získat více poznatků z reálného světa může být další funkcí školy budoucnosti. Žáci a studenti se tak mohou častěji dostávat do styku s lidmi, ale také s problémy či situacemi, o nichž se učí. Součástí osnov tedy budou např. stáže nebo projekty.
Transformace vzdělávacího systému
V blízké budoucnosti s největší pravděpodobností dojde k celkové změně vzdělávacího systému, která může být buď větší, nebo menší. V rámci tohoto vývoje se posune obsah výuky, ale nová bude třeba i role učitele. Bude pochopitelně záležet na jednotlivých školních institucích, jak na celkové trendy zareagují, nicméně bránit se jim nelze, což je jen a jen dobře.
- Pozornost zaměřená na globální problémy – vzdělávání se čím dále více stává podstatnou součástí řešení globálních problémů. Může se jednat o oblasti ekologie, ekonomie nebo politiky. Každopádně by absolventi škol měli být připraveni na nové výzvy, jejichž řešení může být pro chod světa zcela zásadní.
- Příprava na reálný svět – absolventi středních a vysokých škol mají často problém, když se setkají se skutečným světem. Moderní škola by měla žáky a studenty vybavit nejen vědomostmi, ale také připravit na samotný život. Pouze tak jim bude skutečně k něčemu.
- Změna role učitele – tuto problematiku už jsme naťukli výše. V rámci transformace vzdělávacího systému se budou muset učitelé přizpůsobit nejen stále většímu nástupu moderních technologií, ale také novým přístupům k dětem a k výuce. Budou tak muset být flexibilnější, pochopitelně je ale také nutná dostatečná (finanční) motivace…