Učebnice – historie a současnost
Psané učební pomůcky vznikaly už ve starověké Mezopotámii, tedy v místě, kde se písmo používá nejdéle. Už tehdejší písaři a učenci používali hliněné tabulky, do nichž bylo otiskováno rákosové stéblo, k předávání informací svým žákům pomocí tzv. klínového písma. Za průkopníkem v oblasti tvorby učebnic tak, jak je známe dnes, se nicméně musíme vydat do našich luhů a hájů. Nebyl jím totiž nikdo jiný než „Učitel národů“, tedy Jan Amos Komenský, jenž žil především v 17. století.
Učebnice se dnes liší tím, pro koho jsou určeny (1. a 2. stupeň, střední školy, odborná učeliště, vysoké školy), ale samozřejmě i podle předmětu. Tato školní učební pomůcka pro žáky a studenty se ovšem v posledních letech začíná měnit. Moderní učebnice už nejsou pouze vytištěné na papíře, ale existují stále častěji v digitální podobě, což odpovídá současným didaktickým postupům. Stále jsou ale vyráběny v souladu s požadavky daných institucí. Jak ale tedy taková učebnice vlastně vzniká?
Kdo se podílí na vzniku učebnic?
V současné době si může učebnici sestavit vlastně každý učitel. Nemusí ji přitom vydávat papírově, ale stačí v elektronické podobě. Na druhou stranu může být velký rozdíl mezi učebnicí, kterou vydá jednotlivec a materiálem, na kterém se podílí tým odborníků. Do něho obvykle patří špičkoví učitelé, jež mají zkušenosti s pedagogickou praxí, ale také odborní redaktoři. Tvoří jej ovšem rovněž grafici, ilustrátoři, fotografové a aktuálně často rovněž programátoři nebo kameramani.
Jak dlouho trvá příprava učebnice?
Možná vás to překvapí, ale dlouho. Proces samotné tvorby je totiž pouze jednou, nikoli jedinou součástí jejího vzniku. Podstatná je rovněž už předchozí fáze, totiž tvorba konceptu. I po dokončení učebnice ještě nějakou dobu trvá, než se může stát součástí výuky. Několik měsíců obvykle zabere, než dojde ke schválení Ministerstvem školství České republiky. Zřejmě tedy nepřekvapí, že tvorba učebnice trvá přibližně tři roky. Nejedná se zkrátka o rychlý ani jednoduchý proces.
Místo učebnice ve výuce
Učebnice plní ve výuce určitou roli, neboť v daném předmětu vytváří pro žáky a studenty prostředí, v němž se budou pohybovat. Na druhou stranu je nutné zdůraznit, že by se k této učební pomůcce nemělo vzhlížet dogmaticky a její obsah se školáci nemají učit nazpaměť. Spíše by se mělo jednat o podporu vzdělávacího procesu. Rozhodujícím činitel výuky by měl být v daném předmětu samotný učitel, který musí dané materiály žákům či studentům předložit tak, jak mu přijde nejlepší.