Podstatné je rozpoznat talent
Děti se odlišují jedno od druhého. Pokud jsou v něčem pomalejší, mají rodiče stále tendence své potomky „popohánět“. Neměly by to však dělat příliš brzy, minimálně ne dříve, než jejich syn či dcera dozrají do potřebného stádia vývoje. Některé děti naopak ostatní vrstevníky svým nadáním převyšují, a to buď intelektově, anebo nějakou kreativní činností. V těchto případech by naopak rodiče měli zasáhnout a jejich talent podpořit. Rozhodně ale ne nijak násilně! Rodiče by si také skrze děti neměli nic kompenzovat a nutit je do něčeho, v čem chtěli sami uspět, ale nestalo se.
Jak nadané děti podpořit?
Ano, nadané děti by měli rodiče skutečně podpořit, tzn. do ničeho je nenutit. Důležité totiž je, aby chlapce a děvčata daná činnost bavila. Sebevětší nadání totiž neučiní děti šťastnější, pokud nebudou konkrétní aktivitu dělat rády. Rodiče by jim tedy doma měli vytvořit přátelskou atmosféru, podpořit jejich vývoj a dát jim zpětnou vazbu. Navíc je vhodné spolupracovat i s konkrétní institucí, tedy především se školou. Existují rovněž organizace, které se zabývají právě prací s nadanými dětmi a pro rodiče i jejich potomky mj. často provozují i poradenská centra.
Pozor na přetěžování!
K tomu může docházet jak doma, tak v rámci školy. Někteří učitelé či učitelky totiž zadávají žákům, kteří jsou oproti ostatním ve třídě tzv. napřed, více úkolů, což není nejlepší cesta. Důsledkem totiž může být, že jsou děti přetěžovány, kvůli čemuž ztrácejí motivaci k učení. Přetěžovat by své potomky neměli ani rodiče, byť třeba v dobré víře. Naopak děti je vhodné ke studiu motivovat např. tím, že jim dospělí nebudou sdělovat „hotové“ poznatky, ale povedou je k tomu, aby na ně dokázali přijít sami (třeba i s jejich podporou). Taková aktivita je pro děti velmi podnětná a obvykle je i baví.
Jak se (ne)učit s nadanými dětmi?
Neklaďte na děti přehnané nároky, dejte jim feedback, ale pozitivní. Promluvte si s nimi o tom, co se jim povedlo. Nepodporujte jejich pocit nadřazenosti, nesrovnávejte své potomky s ostatními dětmi. Přehnané vědomí vlastní výjimečnosti může být na škodu. Naopak podporujte spolupráci s dalšími dětmi. I sociální inteligence je důležitá. Neoznačujte dítě veřejně jako nadané. Váš potomek pak může na sobě cítit přehnaný tlak předvést se před okolím, které ví o jeho talentu. Navíc jej tímto krokem můžete před jeho vrstevníky „stigmatizovat“, takže si bude hůře hledat kamarády.