Co je autismus?
Autismus je obecné označení poruch nervového systému, které však ještě spadají pod tzv. poruchy autistického spektra (dále jen PAS). Do této skupiny přitom patří i Aspergerův syndrom, stejně jako další podobné stavy. Ty se projevují především potížemi se sociální interakcí, stejně jako opakujícími se vzorci chování. Z toho vyplývají i problémy v každodenním životě, což pochopitelně může u dětí znesnadňovat školní docházku. Podívejme se tedy blíže na to, jaké v této oblasti existují možnosti.
Děti s autismem a mateřská škola
Předně je nutné uvést, že pro školní docházku dětí s PAS je důležitý Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (tzv. školský zákon) a vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Daná legislativa se přitom týká už chlapců a děvčat předškolního věku, neboť upravuje i možnosti umístění dětí s PAS v mateřských školách.
V současné době je v České republice stále dosti malé množství specializovaných tříd při mateřských školách, stejně jako specializovaných MŠ. Zákon přitom vymezuje, že jednu takovou třídu může navštěvovat čtyři až šest dětí s autismem, s nimiž by měli pracovat speciální pedagogičtí pracovníci. Ty mají být dva až tři, na což má vliv počet dětí i jejich konkrétní potřeby. Děti s PAS ovšem mohou navštěvovat i běžné třídy mateřských škol, přičemž v takovém případě může ve třídě působit i asistent pedagoga.
Začátek školní docházky dětí s PAS
U dětí s PAS je velmi důležité zahájit vzdělávání správně a včas. Obvykle platí, že chlapci a děvčata s touto poruchou nejsou ještě v šesti letech schopni navštěvovat základní školu, takže často dochází k odkladu školní docházky. V takovém případě je možné opakovat poslední ročník mateřské školy, případně lze navštěvovat přípravný ročník ZŠ. Přípravná třída by ovšem měla být při speciální základní škole, která se od běžné základní školy liší organizačními formami vzdělávání i obsahem výuky.
Žáci s PAS na základní škole
Na zařazení dětí s PAS na základní školu mají pochopitelně vliv jejich intelektové schopnosti či stupeň poruchy, ale roli hraje i dostupnost vhodné vzdělávací instituce. Z hlediska legislativy přitom existují při zařazení dětí s PAS na ZŠ dvě základní možnosti, na které se zaměříme na následujících řádcích.
- Skupinová integrace – jedná se vzdělávání žáka ve skupině určené pro děti se zdravotním postižením, a to v rámci klasické základní školy, případně na škole speciální. Ne všude ovšem existuje takové možnost, přičemž roli hraje i konkrétní symptomatika PAS.
- Individuální integrace – dítě s PAS je v tomto případě zařazeno do třídy běžné základní školy, případně do třídy ZŠ speciální. Žáci zde mívají individuální vzdělávací plán, přičemž stejně jako v případě mateřské školy může ve třídě působit asistent pedagoga.
Na závěr je třeba doplnit, že úskalím dětí s PAS na základní škole nemusí být ani pouze samotná výuka, ale také volný čas v rámci školy. Jedná se tedy o přestávky, družiny nebo obědy. Problémy spojené s poruchami autistické spektra totiž mohou být i vzhledem k nižší flexibilitě v těchto situacích dosti limitující.