logo
Advertisement Banner
  • Úvod
  • Studentský život
  • Střední škola
  • Vysoká škola
  • Studium v zahraničí
  • Základní škola
  • Tipy a triky
  • Zajímavosti
No Result
View All Result
  • Úvod
  • Studentský život
  • Střední škola
  • Vysoká škola
  • Studium v zahraničí
  • Základní škola
  • Tipy a triky
  • Zajímavosti
No Result
View All Result
dobrystudent.cz
No Result
View All Result

Co je inkluze ve školství?

Inkluze je pojem, který se v posledních letech skloňuje poměrně často. Co to ale vůbec je a jaké mají školy problémy při realizování této zákonem zavedené formy vzdělávání?

26. 11. 2020

Co je inkluze?

Inkluze je pojem, který pochází z latinského slova inclusio, což znamená „zahrnutí“. Jde tedy o termín, jenž znamená zahrnutí či přijetí do celku. Mluví-li se tedy o tzv. sociální inkluzi, mluví se o integraci postižených nebo znevýhodněných jedinců do společnosti a jejích institucí. Tento pojem se však aktuálně nejčastěji používá v souvislosti se školstvím a označuje vzdělávání, jež umožňuje všem dětem bez rozdílu navštěvovat jakoukoli školu, a to optimálně v místě jejich bydliště, tedy ve spádových školách. Cílem je tedy rovná šance pro všechny.

Inkluze ve školství

Inkluze ve školství znamená, že se v běžné třídě základních škol mohou vzdělávat i děti se speciálními potřebami. V České republice přitom byla zákonem zavedena už v roce 2005. V rámci inkluzivního školství by tedy měly být do škol přijímány všechny děti bez ohledu na jejich sociální a rodinnou situaci, zdravotní postižení, rasu, příslušnost k etnické menšině či vyznání. Škola přitom dbá na individuální potřeby každého žáka. Pokud mu je nedokáže zajistit, žák bývá umístěn do speciálního zařízení.

Inkluzivní vzdělávání vychází z premisy, že každé dítě má právo být vzděláváno ve skupině se stejně starými dětmi. Škola totiž není pouze o samotném nabývání vědomostí, ale zároveň slouží (či by minimálně měla sloužit) k tomu, aby rozvíjela vztahy, což má žáky připravit pro život ve společnosti. Proto se v rámci jedné třídy mohou vzdělávat děti, které jsou zvláště nadané, ale také děti výukově slabší. Jedná se tedy o velmi heterogenní kolektiv, jenž zaručuje velkou rozmanitost.

Inkluze a problém financí

Jak už jsme zmínili výše, inkluze ve školství byla v ČR zavedena už v roce 2005. Jenže v podstatě až do roku 2016 byly reálným problémem finance. Ve školách totiž v případě inkluze musí působit nejen samotní pedagogové, ale také asistenti pedagoga, což je pochopitelně peněžní výdaj navíc. Ačkoli šlo v letech 2005 až 2016 čerpat peníze ze státního rozpočtu, ve skutečnosti financování z krajů vázlo, a tak bylo nutné získávat finance i z projektů a grantů a někdy dokonce i z osobního hodnocení učitelů. Přesto nemohly školy využívat asistentů tak často, jak by potřebovaly.

Naštěstí se od roku 2016 změnil způsob financování, takže každá škola má už čtyři roky nárok na úhradu podpory od státu v plné výši. Mohl tak stoupnout nejen počet asistentů, ale ti mohli zároveň s dětmi pracovat více hodin v týdnu. Přesto stále existují problémy, protože jednotlivé instituce musí přesně vyplňovat papíry, na co všechno jsou finance využívány. Školám tedy přibyla spousta papírování s vykazováním peněz. Tuto komplikaci by tedy bylo ideální v nejbližší době řešit.

Předchozí článek

Výhody a nevýhody online vzdělávání

Další článek

Jak napsat diplomovou práci?

Další článek

Jak napsat diplomovou práci?

Nejnovější

Budoucnost školství. Uspějí alternativní modely vzdělávání?

14. 1. 2021

Jak udělat z učení zábavu?

22. 12. 2020

Jak napsat diplomovou práci?

7. 12. 2020
dobrystudent.cz

Dobrý Student je vzdělávací magazín pro studenty

© 2019-2020 DobryStudent.cz, Všechna práva vyhrazena

No Result
View All Result
  • Úvod
  • Studentský život
  • Střední škola
  • Vysoká škola
  • Studium v zahraničí
  • Základní škola
  • Tipy a triky
  • Zajímavosti

© 2019-2020 DobryStudent.cz, Všechna práva vyhrazena