logo
Advertisement Banner
  • Úvod
  • Studentský život
  • Střední škola
  • Vysoká škola
  • Studium v zahraničí
  • Základní škola
  • Tipy a triky
  • Zajímavosti
No Result
View All Result
  • Úvod
  • Studentský život
  • Střední škola
  • Vysoká škola
  • Studium v zahraničí
  • Základní škola
  • Tipy a triky
  • Zajímavosti
No Result
View All Result
dobrystudent.cz
No Result
View All Result

Budoucnost školství. Uspějí alternativní modely vzdělávání?

Alternativní výchovně vzdělávací programy jsou i v České republice stále známější. Zvyšuje se také počet institucí, které k žákům přistupují jinak, než bylo běžné v dřívějších dobách.

14. 1. 2021

Klasické školství

Povinná školní docházka už existuje nějaký ten pátek. Na českém území, které bylo tehdy součástí habsburské monarchie, byly její základy položeny za vlády Marie Terezie. Do praxe byla nicméně uvedena říšským školským zákonem až v roce 1869. Školství se za svou existenci dost výrazně proměnilo, ale přesto v mnoha ohledech pokračuje v tradici. V současné době ovšem existuje stále více alternativních forem školství, které využívá pro své děti čím dál více rodičů, a to i v České republice.

Alternativní formy vzdělávání

V bývalém Československu nebylo možné před rokem 1989 uplatňovat alternativní pedagogické koncepce, protože vláda jedné strany nic takého neumožňovala. Ke změně tak na našem území došlo až v 90. letech, kdy se začaly postupně prosazovat nové pohledy na školní výuku, které k nám doputovaly ze zahraničí. Za hlavní lze přitom považovat čtyři koncepce.

  • Waldorfská škola. Alternativní výchovně vzdělávací program, který vychází ze zásad rakouského myslitele Rudolfa Steinera. Děti by dle něho měly rozvíjet nejen své intelektuální schopnosti, ale také praktické a umělecké dovednosti. V loňském roce přitom bylo v České republice zaregistrováno 20 základních waldorfských škol.
  • Montessori škola. Další alternativní model vzdělávání, jenž tentokrát vychází ze zásad italské lékařky a pedagožky Marie Montessori. Vychází přitom z postoje, že dítě je od přírody dobré, takže by škola měla kromě přinášení vědomostí podporovat dovednosti. Aktuálně je přitom na našem území přes 150 škol, školek a ostatních zařízení s Montessori výukou.
  • Jenská škola. Třetí alternativní pedagogický směr, který založil německý profesor pedagogiky a evangelický pastor Peter Peterson. Výuka se přitom nezaměřuje pouze na skupinové, ale také na individuální aktivity. Jediná jenská škola v České republice v minulosti zanikla, od roku 2016 nicméně existují další dvě.
  • Daltonská škola. Čtvrtý a poslední hojně rozšířený alternativní výchovně vzdělávací program. Jeho autorkou je americká pedagožka Helen Parkhurstová. Stojí přitom na třech základních principech, a to volnost, samostatnost a spolupráce. V České republice přitom už od roku 2000 existuje Asociace českých daltonských škol.

Budoucnost školství

Klasické školství se postupem času proměňuje a alternativní koncepce se prosazují i na běžných školách. V každém případě jsou alternativní školy na vzestupu. Memorování látky, učebnice, známkování a nepřirozená autorita učitelů už se zkrátka mnohým rodičům nelíbí. Alternativní školy se odlišují především v přístupu učitelů k žákům. Vyučující je totiž pro děti spíše partnerem. Předávání učiva se navíc většinou děje formou projektu, diskuze či řešením úkolů. Zdá se přitom, i vzhledem k vývoji v zahraniční, že alternativními systémy vzdělávání bude u nás absolvovat čím dál více dětí.

Předchozí článek

Jak udělat z učení zábavu?

Nejnovější

Budoucnost školství. Uspějí alternativní modely vzdělávání?

14. 1. 2021

Jak udělat z učení zábavu?

22. 12. 2020

Jak napsat diplomovou práci?

7. 12. 2020
dobrystudent.cz

Dobrý Student je vzdělávací magazín pro studenty

© 2019-2020 DobryStudent.cz, Všechna práva vyhrazena

No Result
View All Result
  • Úvod
  • Studentský život
  • Střední škola
  • Vysoká škola
  • Studium v zahraničí
  • Základní škola
  • Tipy a triky
  • Zajímavosti

© 2019-2020 DobryStudent.cz, Všechna práva vyhrazena